En KORT galopptur med Åli

Efter att jag ridit Mevve så tog jag Åli på en gång. Red på en bil väg mitt ute i skogen (typ) och det var ganska mörkt så jag hade pannlampa. Det är ganska många backar så i första uppförsbacken så fick han trava på i normalt tempo sedan när han blev dragig så fick han skritta. Sedan kommer det en till backe som är jättebrant och då tänkte jag att han skulle få galoppera men han bara travade väldigt väldigt väldigt snabbt. Travade lite till och sedan skrittade vi en bra bit. Vände om och skulle rida hem och då tog vi en galopp och först kändes han väldigt på men när jag slappnade av gick det bättre.

När vi galopperat lite så fick jag stopp på honom och jag kände att jag hade kontroll och då kom det en backe till så vi tog en till galopp. Då visade det sig att den backen var knappt 50 meter och efter den var det plant ca 10 meter och sen kom vi till den superbranta backen som blev nedförsbacke så då försökte jag få stopp på honom men då var det försent. Ändå därifrån satt jag och "sågade" med händerna för att han skulle släppa bettet. När han hade galopperat ner för backen så tog jag det lugnare använde rösten väldigt mycket, sågade som tusan men inget hände. Efter ett tag kommer man till en liten nedförsbacke och jag ser billjus så det står en bild parkerad där då tänkte jag helvete nu springer han väl in i bilen eller tvärnitar. Jag såg att det fanns en liten bit bredvid bilen där vi kunde komma förbi. När vi kom tillräckligt nära så såg jag att det var Linda som var där för att hon skulle se hur det gick med han. Efter bilen kom backen vi travat uppför när vi red dit så det blev också en nedförsbacke. Efter den backen så lyckades jag få ner honom till trav och sedan skritt.

När det var ca 200 meter kvar till "stallet/hagen" så hoppade jag av och gick med honom. Han var svettig överallt. Ansiktet, benen ja överallt. Han var väldigt väldigt uppjagad också och var rädd för minsta lilla.

Jag tror det tog kanske 20 minuter att gå dit jag vände och det kanske tog 8 minuter att rida till stället jag hoppade av..



Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: