Slutartid

Tänkte skriva lite hur slutartiden funkar.

Slutartid är hur länge slutaren ska hållas öppen för att ljuset ska komma in. Om det är mörkt ska man använda långa slutartider och om det är ljust korta. Men när man använder långa slutartider så riskerar man att få suddiga bilder så då kan jag rekomendera stativ.

Nu kommer några bilder där jag visar skillnaden som blir mellan slutartiderna (Använde stativ)












Dessa bilder är tagna inne och vid dåligt ljus. När jag är ute och fotar brukar jag ha runt 1/100 - 1/200 beroende på väder. Det längsta jag vill ha är 1/60 - 1/30 för längre än så blir bilderna väldigt suddiga om man inte använder stativ.

Det är inte slutartiden som gör allt heller utan man måste få ihop det med bländaren och ISOn också. (kommer inlägg om det också)



Vill ni ha mer sånnahär inlägg? :)


Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: