ISO

ISO-grader är ett mått på en films känslighet för exponering av ljus - Wikipedia. Ja det är väl så man kan förklara det. Jag vet inte riktigt vad det betyder eller så utan bara hur man använder det. 
 
På bilden ovan har jag gjort ett exempel på hur det blir när man ändar ISOn. Jag har samma inställning utom att jag ändrar ISO-talet. Som ni ser så är bilden väldigt under exponerad (mörk) på 100 och på HI 2 är den väldigt över exponerad (ljus). Jag vet inte vad HI 2 står för man jag tror det är ISO 5000 eller mer, men jag är inte riktigt säker.
 
Om man fotar på en mörk plats så är det perfekt att höja ISO talet men man ska ändå vara försiktig med det, för att desto högre ISO tal desto brusigare blir bilden. Om det går att ljusa upp bilden på något annat sätt t.ex. ha en långsammare slutartid så kan man testa det först, men om bilden då blir oskarp tycker jag det är bättre med en skarp fast brusig bild än en oskarp men inte brusig.
Här är ett exempel på hur "bruset" ökar.
Man ser ganska stor skillnad på 100 och HI 2.
 
Har ni några frågor är det bara att kommentera. Svarar på allt :)

Kommentarer
nita

HI 2 grejen vet inte jag heller vad det är.. Inget jag lärde mig på gynmasiet. Förut var man ju väldigt beroende av att veta vart man skulle fota då man köpte "film" till kameran (analog) för då köpte man med ett visst ISO. :)

Svar: jag tror det stod i camera raw nångång att det var 5000 men har ingen aning :p ja :)
My Nordqvist

Tid: 20:31:23
Datum: 2012-09-27
Hemsida: http://zphoto.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: