Hästletande

Varning för mycket text
 
När jag skrev om förra året så kom jag på att jag kan berätta om hela mitt hästletande.
 
Både Teddy och Hugo var på en bättre plats, bara de att Teddy skulle jag aldrig mer få se eller röra.
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det började men sökte en ny medryttarhäst men helt plötligt var vi inne på foderhäst. Vi hittade en häst, en maxad d-ponny som stod bara någon mil härifrån. Men p.g.a en liten familjesak (tänker inte skriva det här) så var det lite jobbigt just nu men hon skulle återkomma. Det gick någon månad men vi fick aldrig något svar. Helt plötsligt är den ute på annons igen och jag mejlade - men även där inget svar. Så vi fortsatte leta.
 
Efter nyår tror jag det var så började jag kolla på hästar som var till salu. Kollade då främst på äldre hästar. Men ju mer jag letade så kände jag mer och mer för en yngre häst som jag kunde utbilda själv.  I februari tror jag det var, såg jag en annons med en häst vid namn Lusardo som var född -07. Han kunde i princip ingenting och just nu stod han bara då ägaren var vuxen och inte hade tid. Vi bestämde att på påsklovet skulle vi komma och provrida honom, kändes det bra skulle vi ta hem honom på prov. Det var många veckor dit men han stod i Norrköping och vi hade tid att åka tidigare.

Veckan innan vi skulle åka så mejlade ägaren och sa att hon inte vill sälja honom till oss. Det berodde inte på just oss utan på Lusardo. Han är väldigt ranghög och ska bestämma, det hade nu gått över till att han vände på en femöring och sparkade och stegrade mot människor. Alltså behövde han komma till något ställe med mycket hästar och framförallt ranghöga som kan visa att det inte är han som är störst, bäst och vackrast. Stallet han skulle stå i om han kom till oss är ett med min häst och sedan Djärv, som är b-ponny och Källa som är en shettis. Ungefär likadant som han tod i hemma då.
 
Sökte vidare och hittade då ganska många eftersom jag inte kollat så mycket på någon månad. Fall mest för en 5 årig skimmel från Skåne. Allt verkade så bra, hon skulle skicka upp honom med transport och vi fick öppet köp. Vi kollade upp ägaren och hon var inte så populär kan jag säga. Pappa kollade på skatteverket och hon hade skulder hos kronofogden och massa så den hästen försvann från listan.
 
Kollade vidare och hittade två 5 åringar på ett försäljningsstall i skåne. En skäck och en brun. Mejlade på båda men den bruna var dyrare så skäcken var mest intressant. Vi ville ha öppet köpt men det var väl lite sisådär med de eftersom det är 100 mil han skulle skickas, dubbelt så mycket om han skulle åka fram och tillbaka (ifall han inte funkade) Så vi sökte vidare. Efter någon vecka fick jag ett mejl av hon på försäljningsstallet där hon sa att vi fick 14 dagar och vi skulle ringa upp. Vi gjorde det i tre dagar men hon svarade inte. Och dagen efter var han såld.
 
Efter några veckor så kom den bruna ut på annons igen där de sänkt priset mycket. De var för att ingen "ville ha" honom. Han snurrar nämligen runt när nya ryttare ska rida. Så alla trodde att det är något fel på honom fast han i själva verket är osäker. Vi pratade mycket med hon som ägde försäljningsstallet och söndagen den 19 maj mejlade pappa och sa att får vi öppet köp så tar vi honom. Han fick svar sent på måndag kväll fast läste det på tisdag. Då stod det att han besiktas imorgon alltså tisdag och lastas på onsdag, då kommer han på torsdag.
 
Iallfall så lastas den lilla bruna ponnyn av transporten på torsdag eftermiddag den 23 maj . Finaste Cooper TG
 
Annars så har jag också varit och provridit tre hästar här hemma. Först Fabian som Emelie ägde förut (han är såld nu). Han är 17 år och det var i samma veva som jag började vilja ha en yngre. Provade också en 13 åring, en westernhäst som var väldigt utbildad och så. Dock tyckte jag att han kändes lite små klumpig i hoppningen och jag ville inte riktigt ha honom. Men jag skulle prova han på en hopplektion på någon ridskola i närheten, fast han blev såld innan. Testade också en grymt bra 8åring som heter Sturbert, hehe. Han hoppade så mycket med ryggen att jag höll på att flyga av i varje språng.. Inte riktigt men ungefär haha. Vi hoppade minst 1m kan ha varit 1,10 också. Jag kände att det var nästan för mycket kapacitet i den hästen, med rätt ryttare skulle han säkert kunna gå hööga klasser. Istället så var han ingenting i dressyren då han hade väldiga ponny-gångarter.
 
Så 13 åringen var för dålig och 8 åringen för bra. Tur jag hittade världens bästa 5 åring då :D
 
Bilderna som vi köpte honom på

Lusardo
Skäcken som heter Speedy

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: