Första skutten igår och lite dressyr/markarbete idag

Igår red jag i paddocken. När vi kom dit så hade de som äger paddocken flyttat dit lite hinder så då ville jag såklart ta ett litet skutt. Det kändes som om vi lika gärna kunde göra det eftersom mamma och pappa var med och lite enklare att ha med någon.
 
Så vi började med travbommar. Travade över de ett par gånger i varje varv. Tog sedan ett hinder med en travbom framför. Och tillsist höjde vi upp hindret och hoppade över de. Började först i vänstervarvet och hoppade två gånger då. Sista språnget kändes bra och provade då åt andra hållet. Fick aldrig något supersprång där men de kan jag inte skylla på han för iallfall. Det blev som om vi hoppade "neråt" för paddocken lutar lite så tror nog det var den största orsaken. Det skulle behövt ett halvt galoppsprång till, så första gången kom vi för nära och han hoppade mer eller mindre in i hindret. Hoppade två gånger till efter de och då hoppade han av lite stort istället så det vart mycket bättre. Eftersom det var första gången vi hoppade så ville jag bara att det skulle bli ett bra språng i varje varv och inte så mycket mer :)
 
Känns kul ändå att vi kan komma igång med hoppningen nu iallfall :D
Idag red jag för Jenny och vi gjorde lite skänkelvikningar och framdelsvändningar. Tränade också på galoppfattningar och det är han grym på. Tillslut så behövde jag knappt röra han så tog han galopp. Han är en liten galopphäst minsann då han är riktigt fin och bär sig bra där. Jenny ville se vad han gjorde ifall jag galopperade och red över ridbanan och bytte varv så han skulle gå i förvänd galopp, då bytte han automatiskt. Så de ska vi träna på, alltså att han ska kunna gå i förvänd. Satt också upp ett hinder och bytte galopp över hindret. Han bytte på en gång åt ena hållet medans åt andra så gick han i förvänd så det ska vi också jobba på!
 
Kan också berätta att han blev lite het när vi satt upp hindret idag, fick sitta och hålla honom och lägga någon volt för det skulle inte gå fort. Hindret var liksom typ 30cm.
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: