Pigg eller panikslagen?

Cooper har gått jättebra två dagar i rad så därför tänke jag och Josefin ta en skritttur med lite trav idag. Dock slutade ridturen i att hästjäkeln fick för sig att skena iväg, samma visa som han gjort några gånger innan. Dock var det riktigt äckligt denna gång. Jag väntade bara på att han skulle gå omkull, men det blev snarare jag som inte höll mig kvar.
 
Om jag ska dra hela historien så kommer den här:
 
Equulius som Josefin red var lite väl taggad och drog iväg i galopp några gånger. Cooper brydde sig inte så mycket om det så vi kunde trava efter lite lugnt. När vi vände och var påväg hem drog Equulius iväg ännu en gång och snabbare än förut. Så jag skulle trava lite men hann inte tänka mer innan Cooper sprang för livet. Desto mer jag försökte bromsa desto fortare sprang han. Det fanns ingenting att göra utan bara hänga med. Måste också tillägga att det är nästan bara nedförsbackar påväg hem.
 
Josefin fick stopp på Equulius genom att vända honom, vilket ledde till att han stod tvärs över vägen och det fanns ingen stans för Cooper att ta vägen. Jo men då kan man hoppa ner i diket, och självklart där det är som brantast. Då var jag nästan säker på att han skulle gå omkull och bryta benet eftersom det var höggräs och man såg inte marken. Jag trodde det var iallfall en-en och en halv meter ner men det var det inte som tur var. Han hoppade upp på vägen nästan direkt efter han kommit förbi Equulius. Paniken som då kom upp i min skalle då var att det stod en traktor mitt i vägen där det var jättetrångt att gå förbi. Traktorn hade också spetsar som stod rakt ut (den hade ingen skopa). Eftersom Cooper var helt blockad så visste jag inte riktigt vad han skulle göra då den kom där. Som tur var blev han rädd ca 20 meter innan och kastade sig ut på en åker och jag åkte i backen, vilket fick stopp på allt.
 
Under den korta stunden medans vi galopperade nere i diket tills jag åkte av tänkte jag tusen saker även fast det kanske var 10 sekunder. När jag kom på att traktorn stod där tänkte jag slänga mig av i farten för att jag förstod att det var det enda sättet att få stopp. Jag hade liksom ingenitng att säga till om där uppe på ryggen.
 
Fjärde gången han skenar iväg sådär. Så himla mystiskt för han kopplar bort allt. Men det känns inte heller som om han tar bettet för att när jag tar tag i tyglarna så reagerar han genom att slänga med huvudet, försöka kasta sig åt sidorna och "komma undan", men det blir nästan som att han får mer panik och springer fortare då.
 
Aja, det är bara att vänta tills nästa gång och testa andra metoder då. Jag bryr mig inte om att jag åker i backen för det blir oftast inte så dramatisk. Utan det är mer att han springer tills han stupar, jag är livrädd att han ska göra illa sig.

Kommentarer
C

Skulle det kunna vara något i munnen? Något som gör ont kanske eftersom han slänger med huvudet och blir värre när du tar i tygeln?

Svar: Det skulle det nog kanske vara men jag tror inte det för vid annan ridning så är det ingenting. Utan bara när han skenar iväg "panik" eller vad det nu är. Men ska ha det i baktanke :D Tack för tipsen :)
My Nordqvist

Tid: 12:46:20
Datum: 2013-09-25
C

Hej igen ^^
läste mera i bloggen och funderar på om något kan vara fel på hans ögon? Eftersom han verkar rätt lättskrämd. Eller kanske sadeln/ryggen? Eftersom han reagerar som han gör när du försöker hoppa upp på honom?
Jag hoppas att du inte har något emot mina förslag, fast jag inte känner varken dig eller hästen och snubblade in på din blogg rätt nyligen.
Nå, lycka till med pållen! Kram

Svar: Hej!Tack för tipsen! Ögonen har jag inte tänk på ens, utan detdär lättskrämda tror vi beror på att han nog blivit hårt uppfostrad som liten i Holland. Sedan är han väldigt liten i psyket och tror att han är minst.
Det där med uppsittningen är en lång historia så tar inte den nu, men har varit hos veterinär och han sa att de inte är fel på honom utan att han är helt frisk. Vi har kommit fram till att han nog har blivit knäad i bogen eller något för det är när man lyfter benet han kan backa men när man väl fått i foten i stigbygeln stannar han. Med mig är det dock inga problem längre, han måste få lära känna personen innan och det har också med att göra att han är liten i psyket så han litar inte på alla.
Jag vet inte om du syftar på när jag ramlade av här om dagen? Då var det för att när jag hoppade upp blev det lite osmidigt och då blev han lite rädd, likaså om man skulle dunsa ner på ryggen så blir han smårädd. Snabba rörelser och händelser liksom.

Men tack så jättemycket ändå!! :) Ögonen ska jag fundera lite runt om kring ändå!
Kram!! :)
My Nordqvist

Tid: 13:06:39
Datum: 2013-09-25

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: