Galopparbete

Det blev lite galopparbete i ridhuset idag. Han var väldigt pigg så det var ett bra läge att göra det. Tänkte korta och länga galoppen och få igång bakdelen på honom. La ut två bommar med 20m emellan bara för att göra det lite enklare för mig och kunde då räkna galoppsprången och då blir allt mycket tydligare. Så i det "normala" tempot för honom skulle det bli 6 galoppsprång och sedan ville jag rida på 5 som blir snäppet snabbare än vad vi ska ha för tempo i hoppningen och 7 som är halvt samlad galopp. 
 
I höger varv gick det bra. Behövde inte göra så otroligt mycket utan bara sitta tillbaka eller driva på. Istället åt vänster var det kaos. Jag satt och kämpade som en galning men han kunde inte samla sig utan skulle bara iväg och han skenade runt och hade sig. Gjorde en paus och sedan började jag om i höger varv och då gick det bra och övergick till vänster och efter ett tag gick det jättebra. Jag höll på att dö för var ju tvungen att sitta tillbaka som en galning men ändå driva på för annars bröt han av till trav. 
 
Det brukar för det mesta vara i vänster galopp han drar iväg i så jag börjar tro att han är svagare i den sidan eftersom han verkligen inte orkar samla sig likadant som i höger. Har tänkt förut att han borde vara starkare i den sidan men idag var det så himla tydligt att han inte orkade. 
 
Han var genomsvettig från framdelen till bakdelen så han fick sig ett rejält pass. Likaså jag för jag höll på att ramla ihop för jag var så trött haha! 
 
 

Kommentarer
Amanda Dudas

Fin häst!

Svar: Tack!
My Nordqvist

Tid: 17:19:07
Datum: 2014-02-02
Hemsida: http://amandadudas.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: