Rädsla

Jag har funderat kring rädsla ett bra tag. Ibland har jag fått frågan om jag aldrig är eller blir rädd med de saker jag håller på med. Då mestadels med hästar. Jag kan svara enkelt på det och säga att jag inte ser någon anledning till att bli rädd. Osäker därimot kan jag bli, om jag sätter mig upp på en jättestor häst som jag vet kan lägga av megastora bocksprång eller bara få för sig att kasta av ryttaren. Ungefär som Flora (som är ca 175cm) gjorde för någon sommar sedan. Hon la av fem bocksprång som bara blev större och större och jag hade inte en chans där uppe. När jag gången efter skulle testa galoppera så var jag lite små osäker men körde bara på som ingenting.
 
Alla de gångerna Cooper skenat iväg eller jag åkt av så har jag aldrig varit rädd för min skull. När han sprungit för sitt liv och jag inte haft något att säga till om så har jag blivit livrädd för att han ska ramla omkull och bryta benet eller något. Jag har inte haft en tanke på att jag kommer göra illa mig. De första gångerna Cooper stack var det för han hade panik, medans nu de senaste gångerna för att han är dum och haft för snällt bett. Så nu blir jag jäkligt vansinnig på honom och mina tankar i huvudet är att han ska gå till slakt ungefär. Haha brutal ägare här.  
 
Rädd ryttare - rädd häst och med en rädd häst blir allt vara värre. Varför stannar många hästar på titthinder? Jo för ryttaren tror att hästen kommer tycka att det är läskigt och spänner sig, vilket leder till att hästen känner att det är något fel för ryttaren är spänd och alltså stannar den. Nu är det kanske inte riktigt så i alla fall, men många gånger kan det vara så. 
 
Så det är bara att andas och köra på, enligt mig! 
 
Hur känner ni? Är ni rädd/orädd? Och för vad isåfall? 
 
Smidigaste avramlingen någonsin på Hugo. Stanna framför hindret och sedan hoppa stillastående, var inte riktigt beredd på de ;) 

Kommentarer
Johana Duggin

Fin blogg! :)

Svar: Tack! : )
My Nordqvist

Tid: 16:49:52
Datum: 2014-01-06
Hemsida: http://duggin.blogg.se/
Ida

Jag känner mig inte rädd för något, men ibland blir jag rädd för att hästen ska göra illa sig :/ Ofta när det händer något läskigt så hinner man ju inte tänka då utan det är efter isåfall som det blir lite läskigt, men då har det ju redan hänt :)

Svar: Så känner jag också! :)
My Nordqvist

Tid: 17:10:37
Datum: 2014-01-06
Hemsida: http://gartunarider.blogg.se
Nita

Aldrig varit rädd och kommer nog inte bli heller, osäker någon gång precis efter att jag flugit av fast oftast arg på hästen så osäkerheten försvinner. :)

Svar: Precis :D
My Nordqvist

Tid: 18:24:08
Datum: 2014-01-06
Hemsida: http://zphoto.blogg.se/
ttheresebjörkman, :)

Hej!
Jag har dragit igång veckans gåta på min blogg, det skulle vara jättekul om du ville vara med! :D
http://www.nattstad.se/ttheresebjorkman/veckans-garingta-11678539
Lycka till :D

Tid: 18:58:51
Datum: 2014-01-06
Hemsida: http://nattstad.se/ttheresebjorkman
Jonna

Nä rädsla är inte bra att ha runt hästar. Blev trampad av en häst på 800 kg för några månader sedan då hästen blev nervös och började hetsa upp sig (hade inte skorna med stålhätta just då). Fick åka in på akuten och efter det har jag så sjukt mycket respekt för hästar. Men har aldrig blivit rädd.

Svar: Man ska verkligen ha respekt för dom eftersom de egentligen skulle kunna döda en på en sekund. Gör så fruktansvärt ont att bli trampad och framförallt när det är en stor storhäst. Hoppas det gick bra med foten!
My Nordqvist

Tid: 00:54:53
Datum: 2014-01-07
Hemsida: http://lifewithmejonna.blogg.se
Josäfin Andersson

Åh känner likadant! Börjar Amigo dampa i skogen blir jag alltid rädd att han ska halka eller ramla - på en grusväg däremot är det fine!

Svar: Ja precis. Hästen före i alla lägen haha!
My Nordqvist

Tid: 15:00:07
Datum: 2014-01-08
Hemsida: http://jossanamigo.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: