Fototips - hur hänger inställningarna ihop?

För att förstå mer vad jag pratar om - läs de första inläggen i min lilla fototips serie HÄRHÄRHÄR och HÄR
 
Nu har jag gått igenom bländare, slutartid och ISO vilket jag tycker är en bra grund. Finns även andra inställningar men det brukar jag inte bry mig speciellt mycket om. Nu ska jag gå igenom lite enkelt hur inställningarna hänger ihop och för att man ska få en bra balans mellan dom.
 
Det finns väldigt mycket samband och jag kan inte ta upp allt men det enklaste och viktigaste som man bör kunna tänkte jag försöka mig på att förklara. 
Börjar med detta. Vi säger att jag tog bild nr 1 men vill inte ha bakgrunden sådär suddig. Då måste jag ändra bländaren till ett högre tal. Ändrar jag inte slutartiden kommer bilden bli väldigt mörk så då får jag anpassa slutartiden efter det höga bländartalet. En längre slutartid släpper in mer ljus. Alltså när jag höjer bländartalet måste jag länga slutartiden för att behålla ljuset i bilden.
Här tog jag ett exempel på hur jag måste ändra slutartiden om jag höjer ISOn. Höjs ISOn kommer bilden bli mycket ljusare, då måste jag ha en kortare slutartid så kameran inte hinner släppa in så pass mycket ljus att bilden skulle bli överexponerad (alldeles för ljus). Alltså höjer jag ISOn måste jag även korta slutartiden för att behålla ljuset i bilden. 
Här visar jag hur jag måste ändra bländaren när jag har en lång slutartid. Eftersom kameran hinner släppa in mycket ljus på 2 sekunder måste jag ha ett högt bländartal för att "mörka" ner bilden. Alltså desto längre slutartid desto högre bländartal för att ha ett lagomt ljus i bilden. 
 
Det var litegrann av sambanden. Alla tre samband ska pusslas ihop så man kan anpassa ISOn efter bländaren och slutartiden, eller anpassa slutartiden efter bländaren ochISOn osv. 
 
För att ställa in alla inställningar (när man har på "M") gör man såhär: 
Slutartiden - snurra bara på det hjulet med grön inringning
Bländaren - håll in +/- (lila) samtidigt snurra på hjulet med grön inringning
ISO - håll in Fn (röd) samtidigt snurra på hjulet med grön inringning. 
 
När man har på de andra manuella (A, S och P) snurrar man bara på det gröna inringade hjulet och/eller håller in Fn och snurrar på hjulet för att ställa in ISOn. 
 
Detta är alltså på min kamera nikon d3100 men jag tror det är nästan likadant på alla nikon kameror och på ett ungefär på canon.
 
Hoppas ni har lärt er något av mina luddriga förklaringar. Har ni några frågor är det bara att skicka iväg en kommentar så hjälper jag er så gott jag kan! :)

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: