Fototips - vad menas med "figurerna"?

Har fått önskemål att lägga upp fotoinställningar och hur jag fotar så tänkte försöka få ihop några inlägg. Delar upp det så det inte blir så jättemycket på en gång. Börjar med förklaring av "hjulet med figurer på". Kan även tillägga att min kamera är en Nikon d3100 och detta är alltså för Nikon kameror. Har inte jättebra koll på Canon men de är uppbyggda likadant bara att det kan vara andra bokstäver eller symboler. 
Blått - Där du ställer in antingen om du vill fota manuellt, "halvmanuellt" eller med kamerans autoinställningar. M - Du ställer in slutartid, bländare och ISO själv.
A - Du ställer in bländaren och ISO själv, kameran bestämmer slutartid.
S - Du ställer in slutartid och ISO själv, kameran bestämmer bländare.
P - Du ställer in ISO själv, kameran bestämmer slutartid och bländare. 
Auto - kameran bestämmer allt själv.
Ingen blixt - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga under förållandet utan att använda blixten.
Porträtt - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för porträttfotograferingar.
Landskap - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för landskapfotograferingar.
Barn - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för barnfotograferingar.
Sport - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för sportfotograferingar.
Blomma - kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för närbildsfotograferingar. 
Porträtt (under natt?) - Är inte helt säker på denna men tror kameran bestämmer inställningar som är lämpliga för porträtt eller fotografering i mörker. 
 
De inställningarna jag oftast använder är M, A eller sport. Sport då jag är lat och inte orkar ställa in själv. När jag fotar naturbilder har jag nästan alltid på M, medans om jag fotar hästar och vill ha bilder snabbt utan att greja med inställningar har jag på sport. Varför jag använder den är för att kameran ställer in så kort slutartid som möjligt och en så stor bländare som möjligt. 

Kommentarer
Emma Grann Fotografi

Kul att du kommer med tips! :)

Svar: Kul att du tyckte det :D
My Nordqvist

Tid: 20:37:45
Datum: 2014-10-24
Hemsida: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
Nelly

Vilket bra inlägg ^^

Svar: Kul att du tyckte det :D
My Nordqvist

Tid: 22:29:05
Datum: 2014-10-24
Hemsida: http://justanothermortal.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: