Fototips - ISO

Läs de första inläggen i min lilla fototips serie HÄRHÄR och HÄR 
 
Allt med de olika inställningarna hänger ihop väldigt mycket och för att göra det enklare för framförallt mig att förklara tänkte jag ta en sak i taget. När jag gått igenom både bländare, slutartid och ISO kommer jag göra ett inlägg som visar mer exakt hur inställningarna hänger ihop. 
Jag vet inte riktigt hur man förklarar ISO på ett enkelt sätt så jag skippar det. Det är något med ljuskänslighet men hittar ingen jättebra förklaring. Googla på det. Som ni ser på bilderna är det väldigt stor skillnad. Har exakt samma inställningar utom just ISOn. Vid dåliga ljusförhållandet är det då lämpligt att höja ISOn. Det medför dock konsekvenser och det är att bilden gärna blir brusig som på bilden under. 
Nu tog jag ett väldigt extremfall på den första bilden som är väldigt brusig bara för att visa en tydlig skillnad. Översta bilden är tagen inomhus med dåliga ljusförhållanden vilket betyder att man måste använda hög ISO för att man ska kunna ha en hyfsad slutartid. Det leder till att bilden blir brusig eller kornig. Medans ute där det är goda ljusförhållanden behövs inte samma ISO vilket blir en "klarare" bild. 
 
När jag fotar strävar jag alltid efter att ha så låg ISO som möjligt för att slippa bruset. Dock inomhus ställer jag den väldigt högt för att kunna ha en snabb slutartid och en skarpare bild. Man får helt enkelt prioritera vad man vill ha. Jag har helldre en skarp bild med brus en än oskarp bild utan brus. Det är balansen mellan inställningarna man måste lära sig! 

Kommentarer
Lydia Elstig

Bra tips!

Svar: Kul att du tycket det! :)
My Nordqvist

Tid: 11:15:51
Datum: 2014-10-30
Hemsida: http://lydiaelstigs.blogg.se/
milina.blogg.se

ISO tycker jag är den lättaste att förstå haha! hur slutartiden och bländaren hänger ihop och balansen tycker jag är det svåraste x)

Om du ska fota ett mörkt rum, t.ex när du har en massa tända ljus, vilka tal på bländaren och slutartiden har du då? - på ett ungefär.. och sänker du ISO'n mycket då? :)

Svar: Förstår du bättre av inlägget jag la ut igår?:)När jag fotar i mörker brukar jag alltid ha det lägsta bländartalet och sedan kanske slutartiden kan vara på ca 1/50 eller kanske lite långsammare. ISOn kan behöva vara hög men beror på hur mycket brus det blir i bilden. Blir det mycket brus kan jag sänka ISOn och länga slutartiden, men bländaren har jag alltid lågt tal :)
My Nordqvist

Tid: 02:19:22
Datum: 2014-10-31
Hemsida: http://milina.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: