Fototips - slutartid

Läs de första inläggen i min lilla fototips serie HÄR och HÄR
 
Allt med de olika inställningarna hänger ihop väldigt mycket och för att göra det enklare för framförallt mig att förklara tänkte jag ta en sak i taget. När jag gått igenom både bländare, slutartid och ISO kommer jag göra ett inlägg som visar mer exakt hur inställningarna hänger ihop. 

Kan börja berätta att slutartiden är precis som det låter. Tiden som slutaren hålls öppen för att släppa in ljus. Desto längre slutartid - desto mer ljus. 
Här har jag exakt samma ISO och bländare men två olika slutartider och ni ser nog resultatet. 1/100 betyder alltså en hundradels sekund medans 1/8 är en åttondels sekund. Slutaren är öppen längre i bilden till höger och släpper in mer ljus. När man har en lång slutartid är det större risk att bilden blir suddig. Kolla bilden nedanför. 
Denna bild är tagen med slutartiden 1 sekund. Jag hade inget stativ utan höll bara i kameran med händerna, vilket gör att det blir skakningar och bilden blir suddig. 
 
Sådär kan skillnaderna bli i en bild beroende på slutartid. Personligen tycker jag det är snyggare med bilden till höger då man får se hur vattnet "rinner". När jag fotade fick jag ställa kameran på en sten för att det skulle bli stabilare. Det är väldigt svårt att få till det bra utan något slags av stativ. 
 
När jag fotar strävar jag oftast med att ha så snabb slutartid som möjligt för att slippa oskarpa bilder. Eftersom jag oftast fotar "saker" i rörelse, som djur och sådant behövs den snabba slutartiden. Jag har nästan aldrig med mig stativ utan har kameran handhållen och då blir det lätt skakningar eller att föremålet skulle röra på sig och bilden blir suddig. Det finns självklart gånger jag fotar med lång slutartid också, t.ex. vattenfall eller annat landskap där jag har möjligthet att stödja kameran på något. 

Kommentarer
milina.blogg.se

superbra förklarat! :)

Svar: Bra att du tyckte det :D
My Nordqvist

Tid: 16:40:04
Datum: 2014-10-29
Hemsida: http://milina.blogg.se/
Anna

Hej My! Vet inte om du kommer ihåg mig men du gjorde en design åt mig för ett antal år sedan haha ;) Tänkte bara kolla om du fortfarande gör designer eller om det bara är till dig själv nu mera, om du fortfarande håller på så undrar jag om du har lust att knåpa ihop en ny åt mig, känner att jag har förstört den allt för mycket genom åren haha!

Svar: Hej! :) Ja det kan jag göra, har ett par på kö så du kanske inte får den på en gång men det går nog att ordna :D
My Nordqvist

Tid: 18:02:41
Datum: 2014-10-29
Hemsida: http://macroo.blogg.se
MADDISENJ.SE

Bra tips!!

Svar: Kul att du tyckte det :D
My Nordqvist

Tid: 18:11:38
Datum: 2014-10-29
Hemsida: http://maddisenj.se
Anna

Det är helt lugnt, då hinner jag fundera lite på hur jag skulle vilja ha den så länge :D Gud vad kul! :)

Svar: Ja bara att höra av dig när du vet :)
My Nordqvist

Tid: 23:52:06
Datum: 2014-10-29
Hemsida: http://macroo.blogg.se

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: