Nytt bett

Ett tvådelat d-ringsbett med kopparrullar dök ner i brevlådan idag! Fick tag i ett för 100kr så då var det bara att slå till. Provade bettet på Cooper idag och jag kände inte någon större skillnad. Han var mjuk och fin när han väl kunde koncentrera sig. Var ju så mycket att kolla på!!! Blev faktiskt lite irriterad på honom då och då för han kastade huvudet överallt och skulle kolla på allt. När han väl insåg att vi var påväg hem blev han jättefin och jobbade på superbra. På ditvägen gör man såklart allt för att komma undan arbete. 
 
D-ringsbett med kopparrulle
Bildkälla
 

Av just bettet så kände jag ingen större skillnad. Svårt att säga vad jag tycker om det efter en gång. Vill rida lite mer på det och verkligen känna. Om inte annat är det ändå liten variation mellan detta och det vanliga tvådelade som han har. Vill även prova på rakt bett igen men då i metall med fasta ringar och inte gummi. Det är svårt att hitta bett till en häst som är mjuk i munnen men rätt som det är drar iväg och man inte får stopp. Visst om jag är mjuk i handen så kan jag rida på ett skarpt bett, men tycker inte att det är snällt att betsla upp en häst som inte behöver det. Har även fått ett starkt nej till tredelade bett (som han hade första halvåret) av tandläkaren så därför blir vi lite mer begränsade. 

Kommentarer
Maja

Vill också testa med kopparrullar, men hittar inga bra i tredelat.. :/

Svar: Själv har jag bara hittat flera i tredelat som verkar intressanta, men så jobbigt att testa sig fram!
My Nordqvist

Tid: 21:33:05
Datum: 2015-02-24
Hemsida: http://majawallstrom.se/
Nelly

Hoppas det nya bettet fungerar bra :) Förstår att det är svårt om du inte kan ha tredelat då :/ Tandläkaren kunde inte tipsa dej om något bra bett..? :)

Svar: Han tyckte jag skulle prova ett rakt appelmouth och jag hade det ett par månader men sedan började min häst sticka och brydde sig inte alls om mig så det blev för farligt och jag fick sluta använda det..
My Nordqvist

Tid: 23:48:12
Datum: 2015-02-24
Hemsida: http://justanothermortal.blogg.se/
Julia Forsbacka

Jag varierar med ett sånt här bett på min lilla häst och det fungerar helt okej! Jag skulle säga att jag uppskattar mer mitt tredelade sötmalmnsbett men det här är också helt okej!
Sen är det ju olika från häst till häst :)

Svar: Tycker också att det var okej, ingen wow känsla men kommer nog fungera bra att variera mellan :)
My Nordqvist

Tid: 07:19:38
Datum: 2015-02-25
Hemsida: http://forcebacka.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: