Blandade känslor hos hästen

Hemkommen från stallet efter ett minst ut sagt konstigt ridpass. Ibland en livrädd och stressad ponny som bara drog dit han ville varvat med att han knappt ville gå framåt. Mitt ibland det gick han också väldigt fint. 
 
Började med att inte kräva någon form utan han skulle bara arbeta på bakifrån för att komma till den krökta nacken själv. Gjorde tusen snabba övergångar mellan alla gångarter och även tempoväxlingar. Det tog inte lång tid föränn han var mjuk och fin i munnen och arbetade på bra. Därifrån gjorde vi skänkelvikningar i framförallt skritt men även lite trav. Superfina i skritten men i traven tappade han gärna tempot så då var fokusen bara på att flytta åt sidan samtidigt som bjudningen skulle finnas. När vi väl kom till galopparbetet började kaoset. Gjorde ett par byten på medellinjen och red som i en åtta. Vissa byten var klockrena och andra lite mindre bra. Efter ett par byten gick jag in på en volt och varje gång vi "svängde upp" mot medellinjen drog han iväg i full kareta och tänkte inte alls stanna kvar på någon volt. Hade vi gjort byten förut skulle vi göra det nu också! Tillslut glömde han bort allt och lyssnade på mig igen. Man behöver göra många snabba övningar hela tiden för att han dels ska tycka att det är kul men även för att han inte ska bli sådär och "veta" vad vi ska göra. 
 
Avslutade med att trava av lång och låg samtidigt som jag flyttade honom lite för skänklarna. Jag tycker att han har blivit märkbart stabilare. Det är enligt mig iallfall. Tänkte boka in en dressyrträning snart så då får vi se vad Evelina säger. 
 
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: