Jobbigt markarbete

Det senaste med Cooper har bestått utav uteritter, lite dressyrarbete och även markarbete. Mitt guldfiskminne kommer inte ihåg allt men var ute på samma slinga både i söndags och måndags. Hade med oss Fanny och Nisse första dagen och Juni och Valle den andra. Galopperade lite och drev på ordenligt så han fick ta i. Kul tyckte han!
 
I tisdags passade vi på att ha markarbete. La ut bommar på serpentinvägarna för att träna på att göra mjuka omställningar även över bommarna, och i galoppen träna byten. 
 
Första övningen såg ut sådär. Travade över bommarna och ville ha aktiv trav över bommarna åt vänster och lite mer samlat på de till höger. (Hade lite kortare/längre mellan bommarna). Från början var han spänd. Gick på bra framåt men spänd och ville inte riktigt ta stöd och runda sig. Han tyckte det var onödigt med dressyrarbete när det var massa saker man kunde hoppa över. Efter massa jobbande med volter i serpentinerna och sådant blev han riktigt fin. Då kunde vi ta nästa steg som bestod av detta:
Började med att bara ha bommar på marken och byta galopp över de två på meddellinjen. Han blev väldigt taggad men ville helst öka på framåt istället för att ta tillbaka. Var svårt att hinna med när det gick för fort då det blev ganska tight. La tillsist upp bommarna till hinder och då red vi mest den röda vägen. Var svårt att hinna med alla tre när jag höjde mittenhindret så då samlade jag honom på serpentinerna och ökade på och hoppade det på långsidan. Han var fin stundvis och hoppade väldigt bra. Mot slutet kändes det att han blev trött för han bytte dåligt från vänter till höger (där han är svagare). Han avslutade med att göra världens bakutspark över hindret då jag han bytte sista gången. Tycker det är roligt att han visar någon slags egen vilja faktiskt. Han blev nog arg på mig för jag var så jobbig ;) Sista sprången blev på hindret på långsidan på ca 90cm. Han hoppade superfint! 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: