Superpass

Igår blev det ett dressyrpass i riduset på Cooper. Han var hur fin som helst! Började med att värma upp honom på vägen till ridhuset. Skrittade mest och böjde hit och dit, la även till några travövergångar. När vi var framme och började rida där inne var han lite sisådär i början men när det väl släppte blev han riktigt fin. Varierade mellan längre och kortare form och det var inte alls svårt. Jag hade ingenting i händerna och han bar sig superbra.
 
I skritten gjorde vi skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar, halter osv. I traven istället fick jag lägga mest fokus på volter och runda honom för skänklarna. Jobbade mycket rakriktning men just när han inte rundar sig för skänkeln blir det lite problem. Ställde och böjde på rakt spår också och försöka få honom att gå på ett rakt spår och inte vingla runt, vilket jag tycker gick bra. Slutligen i galoppen så blev det liknande arbete som tidigare. Lite sidvärts, volter, rakt och böjt spår osv. Även lite förvänd galopp och enkla byten. 
 
Red i ca 40 minuter och ville inte sluta rida! Men när jag hade sådan bra känsla ville jag inte börja sätta ännu mer press på honom som kan leda till att han flippar ur och blir stressad och tappar allt. Man ska avsluta när det känns som bäst och han fick känna sig duktig hela passet. 
 
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: