Detta eviga sadelletande

Detta inlägg började jag skriva på i somras och har fyllt på allt eftersom. Nu kan jag äntligen säga att det värsta är över, för en stund iallfalll! Kan inte säga annat än sadlar är ett helvete.
 
En gång i tiden, för två år sedan. Då var minsann livet enkelt. Åkte på hööks köpte en hoppsadel, Claridge House som låg prima på Cooper. Hela en sadel provade jag på honom och den satt som en smäck.
 
Därefter gick det ett tag och jag köpte mig en dressyrsadel. En begagnad denna gång, Olympic Jessica. Hade den i ungefär ett halvår innan den tippade framåt och jag hamnade i framvikt. Fick den såld och köpte mig en till Claridge House fast dressyr. Den låg bra till en början men blev värre och värre med tiden.
 
Under tiden blev Cooper rakare i ryggen och hoppsadeln började också ligga dåligt för bossorna lättade från ryggen. Köpte ett smalare kopparjärn vilket gjorde att den hamnade lite bättre men fortfarande inte tillräckligt bra. Därefter har jag provat miljoner hoppsadlar i alla möjliga märken, modeller och storlekar. Men har någon passat? Nej precis! 
 
Vips en dag i höstas råkade jag komma i kontakt med en tjej som ville prova min dressyrsadel. Den satt perfekt på hennes häst så jag sålde den. Då gick jag över lite på dressyrsadel hållet eftersom jag stod utan en sådan. Provade hur många som helst på kort tid men ingenting passade. En tjej som var sadelkunnig kom med sin sadel och den gjorde att jag fick mycket hopp. Slutade med att den blev för trång över ryggen så då försvann den från listan. Evelina som jag brukar rida dressyr för hade en Passier Optimum som låg helt okej och jag bestämde mig för att köpa den. Då var jag halvvägs - Bara hoppsadeln kvar då! 
 
Efter en tävling stannade vi på Hööks och hade då Cooper med oss. Han måste varit en av de få som gått runt i Birsta! Provade flera sadlar där men ingen som låg speciellt bra. 
 
I december provade jag en Prestige och Bates men de passade inte heller. Linda (som hjälpte oss att prova) gav mig tipset att rida barbacka och låta honom arbeta själv över kavaletti. Vilket jag då gjorde i 1,5 månad. Därefter fick jag tag i en Albion och den låg superbra på honom. Och DÄR. Efter 2 års letande. Har jag äntligen en BRA hoppsadel.
Hoppsadeln // Dressyrsadeln

Kommentarer
Carolina Thoor

Gud vad jobbigt! Jag förstår att det har varit väldigt frustrerande, men skönt då du äntligen har hittat en sadel som passar perfekt!
Sådär är det för mig, fast med skor haha! :)

Sv; ja, det är härligt med händelserika månader! :)

Svar: Ja verkligen :D
My Nordqvist

Tid: 15:00:32
Datum: 2016-02-02
Hemsida: http://knaset.blogg.se/
trollet

Vilket jobb!Har ingen aning att det kunde vara så svårt☺.Hoppas dessa blir toppen nu då!

Svar: Jo verkligen! Hästarnas ryggar är inte att leka med! Men nu känns det bra :D
My Nordqvist

Tid: 15:07:49
Datum: 2016-02-02
Hemsida: http://lchftrollet.blogg.se
Emma -Merakibeauty.se

svar; åh tack :)

Tid: 16:39:08
Datum: 2016-02-02
Hemsida: http://merakibeauty.se
Vanessa andersson

Åh inget kul med sadeldjungeln :(

Svar: Verkligen inte! :(
My Nordqvist

Tid: 20:32:12
Datum: 2016-02-02
Hemsida: http://vanessaandersson.se
H Fransson

vilken sadelresa ni haft!!
Jag ska ge mig ut i sadeldjungeln nu och leta efter BÅDE hopp och dressyrsadel till min dam.. lär ju förestäla mig det värsta nu när jag läst din historia.. haha!

Svar: Ja verkligen! Usch vad jobbigt, känns skönt att mitt är över...
My Nordqvist

Tid: 12:01:09
Datum: 2016-02-04
Hemsida: http://madeforme.webblogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: