Markarbete igår och galopp idag

Igår var planen att ha en bom att göra byten över. Blev ungefär det jag hade tänkt mig fast ändå lite annorlunda. Var en annan häst i ridhuset när jag kom dit och de hade fyra kavalettibommar och ett litet sockerbitshinder på meddelinjen. Tjejen tömkörde hästen och den är även ganska kickig av sig så man får hålla rejält avstånd. 
 
Vi höll oss på varsin sida från början och jag tycker inte det är det mest ultimata att snurra runt på en volt konstant i uppvärmningen utan jag vill kunna variera lite. Han var lite småstretig så jag försökte länga ut halsen på honom. Red litegrann över kavalettin som var framplockad och då kom han igång mer. Rullade också på i galopp på volt över lilla hindret. 
 
När den andra hästen gick ut började vi med bytena. Försökte tänka på samma sak som på senaste hoppträningen, att jag ska vara övertydlig. Han bytte i princip varje gång och då blev det väldigt många skutt vi gjorde. Han blev väldigt taggad och vissa gånger drog han iväg innan och jag hade ingen chans att hålla tilbaka. Försökte därför samla mycket innan för att han skulle lyssna på mig och inte skena över hindret. 
 
Superfin och svettig blev han minsann! Så idag istället gick vi ut och rullade på i galopp på långa vägar. Min favoritväg som jag inte ridit på sedan snön kom är skottad så nu kan vi gå dit igen :D Kilometerlång väg med uppför och nedför och framförallt två branta backar. Perfekt!
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: