Dressyrträning

Som jag berättare tidigare följde jag och Cooper med på träning igår. Roligt att få andra ögon på sig och tränaren kändes väldigt vettig och bra! Helt i min smak. 
 
Började värma upp själv och han kändes väldigt fin redan från start. När vi började träningen så tyckte Åsa att jag fick rida ihjäl mig och det ligger en sanning i det. Han är inte skänkeldöv men innan han kommit igång går det inte så kvickt. Började därför med att jobba på den biten. Skrittade och la på skänkeln, lyssnade han inte fick han en pisk på rumpen och iväg i full galopp, sedan om och om igen. Då började han vakna! 
 
Strörsta delen av passet jobbade vi med att han skulle trava på ordenligt, och då menar jag ordentligt. Fort, fort, fort skulle det gå för att senare därifrån få fram hans fina steg genom att jag ska trava lätt långsamt. Han var ganska springig och småstressig så fick ingen fin trav eller så men han lyssnade fint. 
 
Avslutade med att galoppera och där höll Åsa med mig om att den behöver vi inte jobba så mycket med utan det är traven som är vår svaga gångart. Dock övergångar mellan alla gångarter och galopp och tillbaka igen behövs stärkas upp. Vi gjorde några fattningar från skritt ett par galoppsprång i samlad galopp och sedan tillbaka till skritt igen. Där är han lite svår för han vill inte riktigt lyssna tillbaka utan då är det bara framåt som gäller. Han vart trött i vänster bakben och ville inte alls fatta höger galopp och när jag bromsade honom när han fattade fel och samma visa igen så blev han tillslut jättefrustrerad och började resa sig varav en gång ganska högt så då fick han inte göra så mycket mer. Han var nog väldigt trött i huvudet då vi var på en ny plats och allt var nytt så det räckte gott och väl. 
 
Det kändes iallafall väldigt bra att Åsa hade ungefär samma syn på allt som mig. Inget nytt "problem", men vi fick många nya bra tips. Han skjuter in rumpan i höger varv och ut rumpan i vänster på grund av kotförskjutningen han hade så ska tänka öppna respektive sluta i de olika varven. När han blir frustrerad i de olika lägena ska jag flytta honom åt sidorna och sådant istället för att bryta mönstret. Som när vi travar och jag ville öka traven men han fattar galopp, istället för att bromsa flyttar jag honom istället. Och tillsist när han försöker resa sig, när jag känner att han är på gång ska jag böja halsen på honom så han får något annat att tänka på. Bra tips och trix!

Kommentarer
Isabella

vad roligt :)

Svar: Verkligen :D
My Nordqvist

Tid: 22:54:43
Datum: 2016-10-19
Hemsida: http://behuy.blogg.se
Henrik Olsson

Övning ger alltid färdighet! :)

Svar: Verkligen :)
My Nordqvist

Tid: 18:50:52
Datum: 2016-10-20
Hemsida: http://www.henrikolsson.eu
Julia Johansson

Vad fina ni är :)

Svar: Tack :D
My Nordqvist

Tid: 20:51:31
Datum: 2016-10-20
Hemsida: http://juliagjohansson.blogg.se/
Tilda Barkselius

Härligt att du fick hjälp med träningen!

Svar: Ja verkligen :D
My Nordqvist

Tid: 22:21:44
Datum: 2016-10-20
Hemsida: http://tilda.vione.co

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: