Att känna sig världelös men ändå tro på sig själv

Ibland känns det som att det inte finns någon mening med vad jag gör dag ut och dag in. Varför lägger jag ner tid och pengar, eller ännu värre låter mina föräldrar spendera massor av pengar på något som jag ändå inte lyckas med? Den frågan har inte bara dykt upp en eller två gånger, utan snurrar runt i mitt huvud väldigt ofta. 
 
När jag tittar på tävlingar och ser alla ponnysar med deras 10-åriga ryttare studsa över alla hinder utan att blinka, och där sitter jag med en häst som ena dagen hoppar hus, och andra dagen totalvägrar. Vad gör jag som är så otroligt mycket sämre än de 10-åringarna? Är det jag som förstört honom? Hade han varit på en hög nivå om han hamnat hos någon bättre?
 
Efter en massa analyser sedan helgens tävlingar så hoppas jag verkligen att det är tävlingsbanan på Näset han inte gillar. Av den enkla anledningen att jag vill ha något enkelt och konkret att kunna skylla på eftersom han varit som en helt annan häst sedan behandlingen, fram tills i lördags. Han har inte stannat en enda gång utan anledning och helt plötsligt vägrar vi ut oss 3 av 3 möjliga. Kan säga på en gång att mitt självförtroende inte direkt ökar. 
 
Jag känner mig otroligt världelös. När kommer min tur, eller när kommer vår tur? Jag har väntat i 3 år. 
 
Maj 2014. Framhoppning vs Bana. (Första gången vi tävlade på den anläggningen, samma som tävlingen i helgen. Sedan dess har vi kommit runt EN gång)
 
Samtidigt känns det som att han hamnade väldigt bra hos oss. Han dök upp, pinnsmal och livrädd. Fick panik när han satt fast, livrädd när jag skulle sitta upp osv. Vi tog det lugnt och lät honom växa till den individ han är idag. Vad hade hänt om han inte hade fått den chansen? 
 
Han har utvecklats otroligt mycket både fysiskt och psykiskt. Han har lärt mig massor av saker och jag har lärt honom nästan allt han kan idag. Från de första tävlingarna då det inte gick att få kontakt med honom inne på banan, till att springa runt felfritt utan problem. Bara vår utveckling är en vinst. Vissa hästar behöver mer tid än andra och Cooper är nog en sådan. Han är den bästa jag vet och jag vet att vi kommer lyckas! 
 
Maj i år. Två felfria rundor. 

Kommentarer
Emelie Andersson

Jag förstår precis vad du menar för jag känner likadant, vissa dagar mer och vissa dagar inget alls. Men man måste tro på sig själv och på hästen som man rider annars går inget :(
jag tycker iaf att du är jätteduktig!

Svar: Ja men precis! Tack :)
My Nordqvist

Tid: 10:37:23
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Sanya

Bra skrivet! Kan känna igen mig i känslan (dock inte med ridning men i andra sammanhang) Hoppas det vänder snart! Superfin häst du har iallafall :)

Svar: Tack så mycket :)
My Nordqvist

Tid: 11:50:55
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://sanyasofi.blogg.se
Johanna Utterberg

Kämpa på, du har ju eran utveckling som ett stort bevis på att ni är på väg åt rätt håll, man får låta det ta tid. <3

Svar: Ja precis, tack :)
My Nordqvist

Tid: 12:07:17
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://johannautterberg.blogg.se
Jessica Högberg

Oh, fokusera på allt bra ni åstadkommit! 😍

Svar: Ja det jag får göra :)
My Nordqvist

Tid: 14:54:14
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://lchftrollet.blogg.se/
Ridskoleryttarna

Jag tycker att ni är superduktiga och du har lyckats otroligt bra med honom! Jag vet hur det är med fortsätt bara kämpa på, du kommer klara detta!! Kram <3

Svar: Tack så mycket för de orden <3
My Nordqvist

Tid: 16:15:05
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://nouw.com/ridskoleryttarna
Jossan

Näsets utebana är en supersvår tävlingsplats då det finns så otroligt mycket annat än hinder att titta på där!

Min dotter och hennes lilla ungponny som i vanliga fall hoppar allt stannade också ut sig i en klass i lördags och han har aldrig stannat på hinder tidigare..

Även fast man kan hoppa högt hemma i tryggheten så blir det så mycket annat som spelar in på tävling, annat att titta på runtomkring och nya hinder..
Man måste helt enkelt träna på att tävla också :)

Jag håller tummarna för att det släpper för er snart!!

Svar: Ja men precis! Vad tråkigt att det blev så, men samtidigt skönt att höra för mig att det är andra som har samma problem och att det kanske hänger ihop med banan :)
My Nordqvist

Tid: 20:20:19
Datum: 2016-09-20
Hemsida: http://jossanshastar.blogg.se
Anna Johansson

Jag förstår dig, min ponny var likadan. Varje tävling gick piss när vi kunde hoppa högt o bra hemma, men jag var trött på att få känna mig dålig konstant så jag började med dressyr istället och han har blivit så himla fin i dressyren nu så vi har lagt av med hoppningen faktiskt, men tucker verkligen du ska kämpa på, ni kommer lyckas! Önskar verkligen ibland att jag också gjort de men då han var köpt som dressyrponny och jag hade två andra dtessyrponnysar hemma så släppte jag hoppningen :(

Svar: Ja det är så konstigt för vi är felfri ibland och ute ibland, ingenting därimellan. Dressyrtävlingar går inte heller superbra tycker jag för han tycker det är riktigt tråkigt och man får honom inte pigg och allert. Men vi ska kämpa på och hoppas det går bra nästa tävling :)
My Nordqvist

Tid: 12:50:24
Datum: 2016-09-21
Hemsida: http://annasofiaj.blo.gg/
Anna

Hej! Eftersom ni har varit utesluten så länge på flera tävlingar (vad jag har uppfattat när jag läst din blogg) varför kollar du inte upp honom då? Tycker du borde åka till veterinären och kolla upp så han inte har ont i några ben. Lägg ner pengar på det istället för att åka på tävling på tävling och bli utesluten.

Hoppas det löser sig ändå tillslut.

Svar: Jag har kollat upp honom med en kiropraktor i augusti och han hade kotförskjutningar i länden så det var nog anledningen till att han stannat mycket förut. Men efter det har han inte stannat någonting därför det var konstigt på denna tävling.
Sedan har vi veterinären två gårdar nedanför och har rådfrågat honom måååånga gånger och han har kollat på honom när jag longerat och sånt och han ser inget fel.
My Nordqvist

Tid: 14:33:08
Datum: 2016-09-21

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: