Lördagens dressyrträning

I lördags hade jag första dressyrträningen på evigheter. Tränade för en ny tränare men hon har sett mig och Cooper lite nu och då under åren så hon har lite koll på vår utveckling. Var väldigt skönt att få ha ögon på sig igen måste jag säga! Hon tyckte att han hade blivit väldigt fin och var bra grundriden så det känns roligt att höra.  
 
Under uppvärmningen tyckte Linda att han såg ut att vara lite stum och stel i kroppen, vilket hon inte är ensam om. Han blir som en helt annan häst när han får vakna till liv. Därav att jag låter honom galoppera igenom kroppen ganska tidigt i uppvärmingen då traven mest bara sliter under de föresättningarna. Efter galoppen blev han bättre och då började vi med ett av de jobbigaste problemet vi har. Galoppfattningarna. Han kör upp huvudet precis i fattningen och känns som jag aldrig lyckas få bukt på det. Linda gav mig några tips men det funkade inte riktigt tills jag jobbade honom låg i formen och stod upp i lätt sits. Då gjorde han rätt efter ett par försök. Det ska vi jobba stenhårt med!! 
 
Därefter gick vi över till öppnor i skritt. Han stressade upp sig ganska rejält då och började studsa och lätta lite på frambenen så då gick vi in på en volt och lät honom slappna av innan vi körde på igen. Och sedan upprepa det varenda gång han blev för stressig. Det gick ganska bra tillslut och då övergick vi till trav men det var lite svårt. Han småtaktade och ville inte slappna av så när jag försökte flytta honom för skänkeln fattade han galopp eller småstudsade ibland.
 
Överlag vart han otroligt fin då han fick bra spänst i steget i traven så han behöver den där lilla nerven som han får, men det är lätt att man faller över kanten och han blir stressig istället. Nu vet jag iallfall vad vi har att träna på och sedan får vi se när jag bokar in nästa träning. Inte om allt förlänge bara!
 

Kommentarer
Johanna Utterberg

Härligt att du vet vad ni ska träna på nu! :)

Svar: Ja verkligen :D
My Nordqvist

Tid: 11:52:13
Datum: 2016-09-13
Hemsida: http://johannautterberg.blogg.se
Emelie Andersson

Alltid kul att få höra fina ord som sitt arbete på sin häst :)
Kul att ni har lite att träna på med och att hon kunde ge dig lite tips :)

Svar: Ja verkligen :D
My Nordqvist

Tid: 12:16:18
Datum: 2016-09-13
Hemsida: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Frida

Vilken söt häst och kul med utmaning :)

Svar: Tack :D
My Nordqvist

Tid: 13:06:10
Datum: 2016-09-13
Hemsida: http://fridanyburgs.blogg.se
Julia Svensson

Åh så mysigt!!

Svar: Verkligen :)
My Nordqvist

Tid: 16:09:16
Datum: 2016-09-13
Hemsida: http://juliasvenssons.se

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: