Andra hästar

Jag har tidigare varit medryttare på två hästar. Och jag rider en islänning vid namn Litla-Nös, som är en häst min ridlärare köpte till ridskolan.
Här under är det lite information om dom tre.

Litla-Nös
 
Litla är en islänning född -05 som kom till Riiby (ridskola) hösten 2012 om jag inte minns helt fel. Jag vet inte riktigt vad som hände med henne under höstterminen. Bara att hon gick någon lektion men sedan stod hon mest. Kan säga lite information som jag fått under tiden jag ridit henne. Hon "knäcker" nacken, alltså att hon "går iform" fast utan att kroppen jobbar. När hon går "fint" så låter man henne vara, men istället bygger hon inga muskler. Så hon är felriden helt enkelt. När jag började rida henne hade hon knappt en ryggmuskel heller. Och det var väl en av anledningarna att jag skulle rida henne, för att hon ska muskla upp sig. 
 
Jag fick rida henne en gång på min lektion efter nyår. Hon var lite jävlig då för när jag skulle trava så kickade hon, men jag skulle bara ha långa tyglar och driva på. Fortsatte att ha henne ett par lektioner och det gick bättre då och min ridlärare undrade om jag ville rida henne ett par gånger i veckan. Vilket jag självklart ville.
 
Varför hon kickade var nog för att någon hade försökt tölta på henne och hon tyckte väl inte riktigt att det var så kul och därför trodde hon att hon skulle tölta när jag ville att hon skulle trava.
 
Så under hela vårterminen så hade jag henne på min lektion + två gånger ytterligare i veckan.
 
Det som är det jobbigaste problemet med henne är väl att hon har varit ofräsch i höger fram. Redan efter nyår var hon så och Viktoria (ridlärare) trodde det var en muskelskada. Hon blev aldrig bättre så hon fick åka till veterinären. Och mycket riktigt så var det en muskelskada. Vila en vecka sedan ridas igång + massage och stretchning. Skadan uppkom nog när man töltade på henne för hon lyfter så otroligt på benen att hon säkerligen sträckt sig.
 
Annars så har hon musklat på sig lite i ryggen och det märks att hon är mycket starkare.
 
Jag kommer nog inte sluta rida henne frivilligt iallfall, bara om jag inte har tid eller så. Skulle jag fått två hästar hade hon nog redan stått i stallet ;) När jag letade häst så fanns hon faktiskt med längst bak dock vill jag inte ha en islänning, inte bara iallfall.
 
Vi får se om hon blir kvar på ridskolan eller om hon blir såld. Jag tycker att hon kan säljas då hon har enormt fina gångarter!
 
Bilden över är från November. Lurvis!
Hon är en så trevlig häst! Söker du en islänning? KÖÖÖÖÖP!!
 
Om ni kollar här så är det alla inlägg som jag skriver om henne.
 

Hugo
 
Hugo är en gammal herre som är född 1990. Han har varit ridskolehäst ett par år men sedan såldes han (tror jag). Jag red honom från mars till augusti 2012.

Han hade någon skada så han har blivit utdömd av veterinär därav triangeln på rumpan. Jag har inte jättebra koll på det så det är lite svårt att förklara. Men det är att om hästen inte klarar av att göra det han "ska kunna". T.ex. gå LA i hoppning. Då kan en veterinär döma ut den och då får ägaren ut alla försäkringspengar. Det går heller inte att ångra. När en häst blivit utdömd så får den inte tävla överallt. Man får tävla på klubbtävlingar men det behöver inte vara att man får det på alla stall. Efteråt så satsade ägaren på att operera honom och han blev helt bra. Men triangelmärkningen går fortfarande inte att ångra.

Han är helt otrolig för att vara så pass gammal som han faktiskt är. Han är sammarbetsvillig och även fast att han inte orkar så gör han det ändå bara han får lite peppning. Jag kan säga att första gången jag red honom trodde jag han var kanske 12 år fast med dålig kondition. Han har sådant tänk att han är så otroligt rolig att rida.
 
Resan som vi gjort har bara varit positiv. Från en lurvig liten ponny som knappt orkade galoppera ett varv i ridhuset, till en snygg ponny i sommarpäls som galopperade varv, på varv, på varv. Från att stanna på 30cm hinder till att flyga över 80-90cm. Från att jag bara var en vanlig människa till att vara lycklig tillsammans med honom.
 
Den 12 augusti 2012 flyttade han till annat stall längre bort och jag sluta rida honom. Det är bara ungefär 30 minuter från mig och jag får komma nästan när som helst men det har bara blivit en gång sedan flytten och det var bara några dagar efter.
 
Det är svårt att beskriva denna underbara ponny med ord. Han är helt otrolig!

Saknar dig så det gör ont finaste du!
 
Om ni kollar här så är det alla inlägg som jag skrivit om honom.


Tuxedo
 
Tuxedo är en varmblodig travare född -96. Jag började rida honom i oktober 2012 och slutade rida honom när jag fick Cooper alltså i maj 2013. När jag blev medryttare på honom hade jag ingen aning om vad han var för ras men kunde inte gissa på att han var travare (om det inte vore för märkningen på halsen). Han beter sig verkligen inte som en travare, han har inte den snabba traven som dom brukar ha då han helldre tar galopp istället för ökad trav (brukar vara tvärtom) och sedan är han som en vanlig ridhäst när man rider. Han är mjuk i munnen och man känner på honom att han är bra utbildad.
 
Under tiden jag red honom så var det inte en dans på rosor direkt. I början red jag bara i paddocken för ute på vägarna så ville han bara hem till sin hagkompis och kunde resa sig, bocka och kasta sig osv.. Tillslut lärde jag känna honom mer och jag red ut på vägarna. Det gick väl dock inte så jättebra och han tjurade mycket, men jag tog fighten eller vad man ska säga och gav aldrig upp. Jag skulle ha sista slaget ;) Brukar säga att han fick tre chanser. Var oftast då han ville gå en annan väg än mig. Först drev jag med skänklarna, då svarade han i att kasta sig eller försöka resa sig då la jag på spöt lite, fortsatte han tog jag i lite mer och hjälpte inte de så fick jag ta i med hårdhanskarna ;) Låter lite hemskt att skriva men han är verkligen en häst med ett väldigt stort psyke, det gäller att vara lite tuff med honom.
 
Även fast han kastat sig för spöken eller tvärnitat för en snöhög när vi kommit i full galopp barbacka så har jag aldrig åkt i backen. Jag kan nog tacka honom för min balans jag har idag. Det tog väldigt många månader innan det var en uteritt utan att jag hoppade av och ledde honom. Det var nog sista månaden jag inte gjorde det. Dels så ledde jag honom på "stora vägen" men nästan varje gång fick jag hoppa av för att han blev rädd för något som han totalvägrade gå förbi. Som t.ex. en sten, även fast han gått förbi den miljontals gånger men just för tillfället så var den läskig. Men när jag ledde honom brydde han sig inte alls.
 
En trevlig häst att rida i paddock eller ridhus och då han är på humör, uteritterna blev väl trevligare och trevligare, men de brukade oftast innehålla något som han skulle tjura över.
 

Om ni kollar här så är det alla inlägg som jag skrivit om honom.

Om det är någon som har en fråga eller fundering så är det bara att kommentera!

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: