Om hästarna i Lycksele

Jag har fått lite frågor angående om jag har häst eller inte så jag tänkte göra ett inlägg om det.

Jag rider på ridskola sedan snart 8 år tillbaka.

Sommaren 2010 var jag hos min faster ca 25 mil hemifrån mig. Hennes kompis Linda hade då två hästar. Engstura och Maverick. Maverick hade varit ridskoleponny, men han blev gammal och hade spatt på bakbenen så han började kasta av barnen. Då fick Linda ta hand om honom.
Jag tog med mig ridkläder för att vi skulle åka till Linda och rida.
Eftersom både hon, min faster och jag skulle rida fick jag rida Lindas grannes häst Frosti. Sedan första gången jag såg honom är jag fast. Han är så otrolig!
Min faster red Maverick och hon tyckte om honom väldigt mycket.

På hösten/vintern 2010 tog Linda hem en islandshäst vars namn är Glaesir. Han är en en handikapphäst och har varit det sedan han reds in. Hon som äger honom är en tjej i min ålder och är handikappad. Hon rider 1 gång i veckan men resten av dagarna står han bara så då fick Linda ha honom så han fick gå mer. (Jag vet inte om han ägs av den handikappade tjejen eller av Linda nu)
Lindas barn som var 5-6 år blev avkastad av Maverick så hon började rida Glaesir mer för han var så snäll. Hon blev lite rädd för Maverick så han gick mycket mindre.

Sommaren 2011 kom jag upp igen och min faster hade då tagit hem Maverick som "sommarhäst". Hans sällskap blev då Flora.
Men Maverick blev kvar hos min faster så just nu är hon "ägare" till honom.

När sommaren var slut så åkte Flora tillbaka till stan där hon "bor". Då var det en tjej i byn där dom bor som hade blivit fodervärd till en nordsvensk "gammal" travare nämligen Åli Eld. Då blev Maverick och Åli hagkompisar och det är så läget är idag.


Det finns såklart andra hästar där också. Frostis hagkompisar, Pilutur (islänning), Lillejohn och Fiat (shetlandsponnysar). Glaesir och Engsturas hagkompis Duff (shetlandsponny).

Det var också någon som frågade om ålder och höjd så det kommer här:
Jag ränkar hur många år de blir iår (2012)


Frosti - 9år, ca 130-135m

Engstura - 9år (tror jag), ca 160-165m

Glaesir vet inte hur gammal han är men runt 15-18 kanske. 125-130m

Flora 9år, 170-173m

Maverick. Ingen har någon fast ålder på honom, står olika i passet också men mellan 19-21. Jag tror han är 21. Ca 135-140m

Åli Eld 9-10år, ca 160m

Kommentarer
Bianca & Sara

Hejjsan!

Vi har idag startat en tävling om veckan blogg!

Kolla in på länken om du vill vara med! C:

Ha en bra dag :D

/Sara & Bianca<3

Tid: 17:48:34
Datum: 2012-01-06
Hemsida: http://justcomplicated.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: