Ridning onsdag och torsdag

I förrgår red jag somsagt Gregory och vi hade hoppning. Vi hoppade en bana och hästen skötte sig faktiskt superbra!
 
Sådär såg banan ut. Vi började hoppa fram på räcket (fast det var ett kryss då), staketet och hjärtplanket. Han brukar vara väldigt mesig på titthinder så på staketet drog han lite utåt och försökte springa på sidan. Då fick han ställa sig framför och nosa men då såklart tar han ena benet över hindret. Försökte igen och då hoppade han superbra. Hjärtplanket brydde han sig inte om.
Resten av lektionen var han superduktig :) Banan låg på typ 60 kanske och sedan fick vi som ville hoppa högre, hoppa hjärtplanket som var 75-80 typ. Banan hoppade han klockrent och sedan när vi skulle hoppa hjärtplanket så blev det en dålig väg så galoppsprången blev fel så då gjorde vi det igen och då gick det super. Inte så skoj att vi inte hoppar så högt men aja man får tänka på att hästarna inte har det så lätt stackarna :/ 
 
Annars så i själva framridningen och de så gick det inte speciellt bra. Stretig och lite sånt.
 
 
Igår red jag Exxet med skolan. Vet inte hur länge sedan det var jag red honom. Som ni kanske vet så red jag honom jämt förut men sedan skulle han säljas i oktober eller när det var men han gick inte igenom besiktningen och sen dess har han varit halt. Han har gått lektion i några veckor nu.
Iallafall så gick det inte så bra. I skritten var han fin men i traven så var vi tillbaka på ruta 1 som för ungefär ett år sedan. Han vill inte ta kontakt med tygeln så man måste hålla i yttertygeln hela tiden innan han släpper någolunda. I galoppen var han jättepigg och ville springa över allihopa framför.
Vi hade lite bommar. En i varje hörn och sedan tre på medellinjen. Vi skulle trava över dom på medellinjen och sedan galoppera över de i hörnen och sedan sakta av till trav, trava över de på medellinjen och sedan åt andra hållet och galoppera över dom bommarna osv.. Han var duktig där och lyssnade bra på när jag ville att det skulle gå fortare/saktare. När vi travade av så började jag hitta honom igen och han tog mer kontakt med tygeln.
Bilder från i september. Där kunde jag rida honom iallfall. När han börjar gå lite mer lektioner kanske det blir han jag kommer ha istället för Gregory. Han ska väl nog gå i pension gammgubben!
 
Efter de fick jag skjuts av min lilla friend till Riiby. Var ungefär 1,5 timme tills Felicia skulle komma. Lena och en liten tjej var där och de skulle ta in hästarna och jag hjälpte till litegrann. Tog in Litla och hon fick hö. När alla hästar var intagna och allt sånt så borstade jag Litla och sedan kom Felicia. Vi gjorde iordning hästarna och red iväg. Började med att vi hade ridit en bit och det kom en lastbil och Litla blev livrädd och vände i full galopp hemåt. Hon galopperade längs med lastbilen så hon blev ju bara räddare och räddare stackarn. Men som tur var så såg han som körde att hon toksprang så han stannade och då fick jag stopp på henne. Resten av vägen så var hon duktig och så, riktigt pigg faktiskt! När vi travade ville hon bara rejsa iväg i galopp om hon hade fått bestämma. Kul att det finns lite energi i henne :D


Kommentarer
Zenitha Nordqvist

Litla verkar ha lika mycket energi och vara lika tempogalen som Ronja, som jag rider. Fast Ronja är helt orädd, bara det att hon töntar sig ibland.. Idag blev hon rädd för en stillastående traktor men när en dubbelt så stor traktor med plog körde precis bakom oss brydde hon sig inte, haha. :)

Svar: Haha nej faktiskt så är litla en liten latis. Men det är på banan som hon är lat och sedan vid uteritterna har hon varit piggelin :) Vissa saker är ju bara att dom kommer på att man kan bli rädd för och ibland bara nej men dedär är ju inge farligt även fast det är mycket större haha ;)
My Nordqvist

Tid: 22:52:19
Datum: 2013-02-11
Hemsida: http://nitashundvardag.blogg.se/
Zenitha Nordqvist

Ronja blir rädd för lite allt möjligt nu som hon inte brukar vara rädd för. Men det är väl för att jävlas med Lilla B. :)
Ronja brukar vara lat har jag fått höra men nu när vi är ute och rider vill hon bara rejsa. :)

Svar: Haha ja dom är knäppa våra vänner hästarna ;) Okej, ja ute i skogen brukar de bli fart på dom rackarna :)
My Nordqvist

Tid: 17:35:10
Datum: 2013-02-12
Hemsida: http://nitashundvardag.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: