Ett bra dressyrpass

Idag var planen mycket skänkelvikningar och jag tänkte sätta upp några konor. När jag hade gjort det och hoppat upp igen såg jag vad jag hade gjort. Den hederliga timglas-övningen som iallfall jag tycker att vi gjorde lite för ofta på ridskolan haha! Om ni inte vet vad jag pratar om så kommer den här:
 
Kan alltid hoppas att jag red lite finare volter. 
 
Började med att skritta runt ett par varv i övningen och jobbade honom ganska låg men att han ändå inte skulle bli för lång och tappa baken. Övergick sedan i trav och gjorde samma lika där. När jag kände mig nöjd tog vi ett par varv på fyrkanten i galopp. Gjorde några byten och det första han gjorde var klockrent. Helt perfekt! 
 
Efter en skrittpaus fortsatte vi fast jag kortade ihop honom lite. När vi hade kommit tillbaka in i övningen igen fick han göra skänkelvikning vid varje diagonal. Han var väldigt duktig på det tycker jag. Ibland blev det jättedåliga medans andra gånger gjorde han klockrena. 
 
Avslutade med lite galopparbete som innefattade lite samling, ökad galopp, byten och sådant. Han bar sig riktigt fint. Bra känsla då jag kan sitta helt still och har noll vikt i handen. Så det ska vara! 
 
Han var inte så sugen på att vara med på bild. Om det inte gällde att ha mulen på mobilen! 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: