Senaste med Cooper

Cooper har haft en ganska lugn vecka vilket jag tycker är bra inför tävlingen. Han ska inte gå på fullfart men ändå inte bara stå stilla. Igår fick han gå i ridhuset och jobba lite. Tänkte först bara jogga lite men det blev lite mer än så. Kortade upp honom en del och jobbade med mjuka övergångar och att han skulle behålla formen utan att förska länga sig eller köra upp huvudet. Tempoväxlingar, volter, sidvärts, förvänd galopp, galoppombyten osv. Checka av läget och se till så han var alert. Mot slutet när vi gjorde galoppombyten blev han väldigt frustrerad och stressad. I det läget gör han verkligen allt för mig, men jag känner mig inte snäll som ryttare att låta honom vara sönderstressad. När jag var nöjd fick han länga ut sig ett par varv i galopp och ta det lugnt, där han känner sig stadig. 
 
Idag red vi ut med Juni och Valle. Vi skrittade och travade litegrann. Han kändes mjuk och fin efter gårdagen. Imorgon blir det nog något liknande som idag. Bara ta det lugnt inför tävlingen imorgon. Han behöver inte köras slut på men inte bara stå heller. Ett mellanting! 
 

Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: