Dagens fin-Cooper

Kunde inte annat än älska plusgraderna idag. Vanliga ridbyxor och stövlar utan en tendens till att frysa! Inte för att jag är direkt superfrusen av mig men fötterna brukar få lida. 
 
Dagens träning för herr C blev ett dressyrpass med fyra kavalettibommar på böjt spår som han fick traska över lite nu och då. Från början var han väldigt spänd, dels på grund av bommarna och ett traktorspår i ena hörnet. Inget direkt nytt för jag tycker att han varit litre såhär det senaste i början av passen. Spänd, vinglig, vill inte ta jämnt stöd osv. Värst är han i skritten och därför började jag trava ganska fort idag. Jag tycker det är onödigt att tjaffsa på i skritten eftersom han blir mycket bättre när han fått travat och galopperat igenom kroppen. Kanske bara är en genväg men jag tycker det fungerar bra. 
 
Jag var noga med rakriktningen och att han ska vara på yttertygeln vilket är ett problem i höger varv. Mest "vanligt" jobb i början med temoväxlingar, flytta för skänkeln, volter osv. Nu och då fick han även gå över kavallettin. I mitten av passet jobbade vi mest trav och framförallt skänkelvikningar och längningar. Avslutade med enkla byten som ibland blev riktigt klockrena! 
 
Skulle vara väldigt roligt att jämföra uppvärmingen och avslutningen för han blir så himlans mycket finare. Från att vara lite nonchalant för skänkeln, spänd, ojämnt stöd, vinglig osv. Till en häst där han bär sig helt själv, aktivt väntar på signaler från mig och en dragspelskänsla i hela kroppen på honom. Min fina kille <3
 

Kommentarer
corneliaeriksson.blogg.se

Skönt att slippa frysa.. Men tö redan? NEJTACK! Vill hinna njuta (och tröttna på) av vintern först :)

Svar: Ellerhur! Lite längre kan vintern få vare här! :)
My Nordqvist

Tid: 18:32:08
Datum: 2016-01-27
Hemsida: http://corneliaeriksson.blogg.se/
Vanessa andersson

Bella blir en HELT ny häst när hon galloperats lite. Det är som att allt släpper och att hon blir mjukare. Borde göra så oftare egentlign. Jag kan bli lite "nä, vi ska vara mjuka i traven innan vi går över till nästa steg" men det kanske är helt fel eftersom att det blir sån otrolig skillnad efter det?

Svar: Ja men precis så är Cooper också! Jag har också funderat på om man ska fortsätta och traggla på innan man börjar med nästa steg men vet inte exakt vad som är det bästa för hästen. Jag tycker att det borde vara bäst att göra det hästarna blir mjuk av först innan man börjar arbeta :)
My Nordqvist

Tid: 20:30:20
Datum: 2016-01-27
Hemsida: http://vanessaandersson.se
Denise

Jag välkomnar gärna plusgrader och tö så snön försvinner. Våren får gärna komma redan nu! ;D

Svar: Jag är lite både och där. Vill ha vinter men samtidigt skulle det inte sitta fel med sommar snart ;)
My Nordqvist

Tid: 22:56:21
Datum: 2016-01-27
Hemsida: http://flingans.nu

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: