Fototips - bländare

Läs det första inlägget i min lilla fototips serie HÄR
 
Allt med de olika inställningarna hänger ihop väldigt mycket och för att göra det enklare för framförallt mig att förklara tänkte jag ta en sak i taget. Börjar alltså med bländaren. När jag gått igenom både bländare, slutartid och ISO kommer jag göra ett inlägg som visar mer exakt hur inställningarna hänger ihop. 

Kan börja berätta att bländaren reglerar mängden ljus som släpps in i kamerahuset. Desto lägre "f"-tal desto mer ljus släpps in.
Dessa två avstånd hade jag när jag fotade bilderna till detta inlägg. 
De två översta är tagna längre ifrån "bakgrunden" (avstånd 1) medans de två understa är tagna precis vid den (avstånd 2). Det som skiljer bilderna åt är att det är olika bländare. Ni ser nog skillnaden utan att jag behöver förklara. De med bländare 3 har oskarpare bakgrund än den med f/9. Vill man ha hela bilden i fokus ska man ha ett stort tal vid "f", t.ex. landskapsbilder. Vill man ha bara ett föremål i fokus och resten ur fokues ska man ha ett litet tal vid "f", t.ex. närbilder och porträtt. 
Om man då istället tänker på hur man placerar föremålet. Som ni kan se, desto närmare bakgrunden man ställer föremålet desto mindre "suddigt" blir det. Vill man alltså ha så suddigt som möjligt är det bra att stå långt bort från bakgrunden. T.ex. om man fotar en häst och bara vill ha den i fokus så ska man placera den så långt bort från bakgrunden som möjligt. 
 
Jag fotar mest djur och vill ha bakgrunden ur fokus. Därför placerar jag föremålet långt bort från bakgrunden. Om jag istället fotar landskap eller liknande och vill ha hela bilden i fokus strävar jag efter ett större tal vid "f". Vid landskap brukar jag ha minst f/11 för att få hela bilden i fokus, medans när jag fotar närbilder och djur mellan f/2,8 (det lägsta mina objektiv klarar av) och ca f/5 beroende på. 
 
Finns mycket mer om bländaren att berätta men det kommer jag förklara senare då jag ska berätta hur den hänger ihop med slutartid och ISO. 

Kommentarer
Nikita (HÄLSA&TRÄNING)

Jag tog upp en viktig sak i bloggen idag som jag gärna vill sprida vidare. Gå gärna in och läs inlägget http://nikitalindblads.blogg.se/2014/october/at-forfan.html#comment , det bör spridas!

Tid: 18:26:49
Datum: 2014-10-26
Hemsida: http://nikitalindblads.blogg.se
Sonya Friberg

Älskar Batiste torrschampo, så himla smidigt!

Svar: Ja ellerhur :D
My Nordqvist

Tid: 18:58:19
Datum: 2014-10-26
Hemsida: http://sonyaf.blogg.se/
Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Superbra inlägg!! Tycker det är supersvårt att t.ex ha högt bländartal och ändå få till en ljus bild, så jag brukar bara anpassa bländare och slutare efter hur ljust och så det är ute.. ^^

Svar: Kul att du tyckte det :D Ja om man har högt bländartal så släpper kameran in mindre ljus och man måste ha längre slutartid. Därför brukar jag ha så lågt bländartal som möjligt för att ha en snabb slutartid :) Därför så jobbigt med landskapsbilder för ska man få fina måste man hellst ha stativ :)
My Nordqvist

Tid: 08:36:45
Datum: 2014-10-27
Hemsida: http://neapocalypse.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: